1 min

Ondanks dat Google met Android het populairste platform in handen heeft, dreigt Google het alsnog te verliezen op een essentieel vlak: nieuwe applicaties.

Wanneer we namelijk kijken naar het aantal nieuwe applicaties voor beide platformen zien we dat het aantal nieuwe applicaties voor Android in de maand januari is gezakt ten opzichte van een jaar eerder. Ruw gevat komen er voor elke nieuwe Android-applicatie drie nieuwe iOS-applicaties in de App Store beschikbaar. Een jaar eerder was deze verhouding nog twee Android-applicaties op drie apps voor iOS. Het ziet er daarmee naar uit dat de opmars die Google met zijn Android maakte, wat afneemt in vorm.

Momenteel geniet Apple met 650.000 applicaties in zijn App Store een voorsprong van zo’n 150.000 applicaties meer. Deze ruimte zal met de huidige verhoudingen alleen nog maar groter worden.

De voornaamste reden dat ontwikkelaars meer kiezen voor iOS is het feit dat deze applicaties een stuk sneller en makkelijker te ontwikkelen zijn. Daarnaast zou er via het iTunes-systeem ook meer winst in zitten voor ontwikkelaars. Een voorbeeld hiervan is GameHouse, de makers van onder andere Doodlejump. Deze ontwikkelaar sleept op iOS drie tot vier keer zo veel inkomsten binnen in tegenstelling tot Android. Daarnaast zou deze ontwikkelaar ook twee extra maanden besteden aan de ontwikkeling van een Android-app. Hiermee zit er dus duidelijk meer winst in iOS voor ontwikkelaars dan bij het Android-platform.