Een aantal autonavigatiesystemen van TomTom kampen sinds afgelopen weekend met GPS ontvangst problemen. Diverse gebruikers melden sinds afgelopen zaterdag verminderde of zelfs geen ontvangst.

TomTom meldt op website dat de problemen bekend zijn en er momenteel aan een oplossing wordt gewerkt. Uit de verschillende meldingen van gebruikers blijkt dat de problemen zich voordoen op meerdere modellen. Veel gebruikers melden een verminderde gps ontvangst, terwijl sommige melden helemaal geen ontvangst te hebben.

De problemen worden mogelijk veroorzaakt door een recente update. TomTom raadt gebruikers aan om een softreset uit te voeren. Deze softreset verhelpt echter maar tijdelijk de problemen. Wanneer TomTom een oplossing klaar heeft is nog niet duidelijk. Daarnaast raadt de fabrikant aan om te controleren of er gebruik wordt gemaakt van de meest ideale omstandigheden.


In een nieuw statement laat TomTom het volgende weten: "Wij hebben de hoofdoorzaak gevonden waarom sommige van onze producten geen GPS positie verkrijgen sinds 31 maart. Het probleem wordt veroorzaakt door een ‘leap year'(schrikkeljaar) bug in de software van de GPS ontvanger. Er wordt hard gewerkt aan een permanente oplossing die wij beschikbaar zullen maken op onze website in de vorm van een software fix. Meer informatie volgt later vandaag. In de tussentijd kunt u onze support website http://www.tomtom.com/388 bezoeken voor meer informatie over een tijdelijke oplossing en u aan te melden voor automatische updates. Onze oprechte excuses voor het ongemak."