Wereldwijd zullen er naar verwachting aan het eind van dit jaar 126,6 miljoen tablets verkocht zijn. Apple’s iPad is lijstaanvoerder met de meeste verkopen. Het onderzoek werd door IHS iSuppli gedaan. Er wordt aan de hand van het onderzoek een jaarlijkse groei van 56 procent voor 2012 voorspeld, ten opzichte van 2011.

Analist bij IHS, Vinita Jakhanwal zegt: "Media-tablets worden met grote stappen de grootste groeier in de markt voor kleine en middelgrote beeldschermapparaten Terwijl het 9-inch segment, waar de iPad sterk in vertegenwoordigd is, dit jaar nog de meeste van de verkopen voor zijn rekening zal nemen, is het snelst groeiende segment binnen deze markt de 7.x-inch tablets. Deze worden gebruikt in producten als de Galaxy Tab van Samsung, de Kindle Fire van Amazon, de Nook Tablet van Barnes & Noble en nog een aantal anders tablets die ook gebruik maken van het Android besturingssysteem".

Het 9-inch segment beslaat op dit moment 59 procent van de gehele tabletmarkt. De groei wordt geschat op 35 procent ten opzichte van 2011, met 55,2 miljoen verkopen. Het 7-inch segment, waar Apple naar verwachting later dit jaar in zal stappen, wordt verwacht dit jaar te verdubbelen van 20,8 miljoen verkopen in 2011.

Leveranciers van de LCD-beeldschermen die gebruikt worden in de tabletmarkt zijn LG en Samsung, die respectievelijk voor 42 en 38 procent van beeldschermen zorgen. Beide fabrikanten leveren ook aan Apple. LG levert daarnaast ook aan Amazon en Barnes & Noble, terwijl Samsung beeldschermen levert aan de eigen divisie.