Microsoft krijgt veel kritiek van grote namen in de advertentiemarkt. Adverteerders zijn niet blij met het besluit van Microsoft om de Do-Not-Track (DNT) van Internet Explorer 10-functie standaard aan te hebben staan. De adverteerders zeggen dat de beslissing van Microsoft veel schade zal bezorgen aan adverteerders, consumenten en concurrentie.

Voor adverteerders betekent de DNT-functionaliteit dat toegang voor het verzamelen van gegevens van 43 procent van de internetgebruikers in de Verenigde Staten geblokkeerd wordt. Dit geldt overigens enkel wanneer alle huidige Internet Explorer-gebruikers overstappen op Internet Explorer 10.

De Association of National Advertisers (ANA) heeft een open brief geschreven naar de CEO, Senior Vice President en de Chief Research and Strategy Officer van Microsoft gestuurd. Het gaat hierbij respectievelijk om Steve Ballmer, Brad Smith en Craig Mundie. In deze brief wordt gesteld dat het ANA het niet eens is met de beslissing om DNT standaard aan te hebben staan in Windows 8. "Het biedt consumenten de ‘verkeerde’ keuze om aan te kunnen melden dat gegevens van de consument bijgehouden mogen worden", aldus het ANA.

Mozilla, dat ooit begon met de introductie van DNT in Firefox, stelde ook tegen het idee van Microsoft te zijn. "De beslissing om DNT aan te zetten moet bij de gebruiker liggen, niet andersom."

Microsoft liet weten dat het standaard aan hebben staan van DNT in Internet Explorer 10 een bewuste keuze is, omdat het deel is van de belofte van het bedrijf om privacy en de gebruiker op de eerste plaats te zetten.