1 min

De doe-het-zelf reparatiedienst FixYa meldt dat het uit onderzoek heeft geconcludeerd dat Apple’s iPhone’s maar liefst driemaal zo betrouwbaar zijn als smartphones van concurrent Samsung. Voor dit onderzoek is enkel naar data over Apple, Motorola, Nokia en Samsung gekeken, de bedrijven waren gezamenlijk goed voor meer dan zeven miljoen probleemmeldingen.

Bij het onderzoek keken de analisten van FixYa naar zaken zoals het aantal meldingen en hoe heftig de problemen zijn. Aan de hand van deze resultaten kregen smartphonefabrikanten vervolgens een score van nul tot vier, waarbij vier de maximale score is. Apple kreeg een score van 3,47 en Samsung moest het doen met 1,21 punten. Daarmee scoort Samsung overigens nog niet eens zo dramatisch: Nokia en Motorola kregen respectievelijk scores van 0,68 en 0,13 punten.


Natuurlijk betekent dit niet dat de iPhone’s van Apple volledig vrij van problemen zijn. Klanten klagen bijvoorbeeld over een gebrek aan vrijheid om het besturingssysteem aan te passen, nieuwe toestellen hebben te weinig nieuwe functies en de accuduur is ook een punt van kritiek.

Bij Samsung wordt geklaagd over problemen met de speakers en microfoon en oververhitting. Motorola-klanten maakten melding van bloatware die niet te verwijderen was, problemen met het touchscreen en slechte kwaliteit van de camera en microfoon. Nokia moet volgens het onderzoek werken aan de responsiviteit van de software, het aanbod van applicaties, oververhitting en de accuduur.