Phil Schiller, het hoofd van Apple’s marketingafdeling, is niet bepaald te spreken over het concurrerende besturingssysteem van Google. In een interview met Wall Street Journal deelt Schiller zijn ongenoegen over Android met de wereld.

Vlak voor de introductie van de Galaxy S IV slingert Phil Schiller nog wat modder naar de concurrentie. Schiller praat fel, maar niet ongegrond over Google’s Android, waarbij hij ook Apple’s oude standpunten oprakelt.

"Android wordt vaak aangeboden als gratis vervanging voor feature phones, en het gebruik is niet zo goed als bij een iPhone," sneert Schiller. Hij valt daarmee direct het aantrekkelijke element van Android aan.

Ook de integratie van Android met andere software laat wat hem betreft te wensen over. "Als je een Android-apparaat uit de doos haalt, moet je negen accounts bij verschillende verkopers aanmaken om dezelfde ervaring als in iOS te krijgen," vertelt hij. "De diensten sluiten gewoon niet naadloos op elkaar aan."

Het marketinghoofd noemt ook de zorgen van fabrikanten en ontwikkelaars rondom fragmentatie van het systeem. Google ziet ook de dreiging van onder andere Amazon opdoemen, die een afgesplitste versie van Android wil voeren om verplichtingen door Google te omzeilen.

Schiller noemt concurrent Samsung niet bij naam, hoewel hij wel wat cijfers deelde met de krant. Vier maal zo veel gebruikers stapten over van Android naar iOS dan vice versa in het vierde kwartaal van 2012. De overheersing van Android op de markt veegde hij van tafel, terwijl hij de grotere klanttevredenheid onder iPhone-gebruikers juist benadrukte.

Wel haalt de topman de Galaxy S IV aan. Gebruikers zullen maar korte tijd kunnen genieten van het nieuwe vlaggenschip van Samsung, totdat ze weer maandenlang moeten wachten op een update naar de meest recente versie van Android. Naar verwachting kondigt Google een maand nadat de Galaxy S IV op de markt komt reeds een nieuwe update voor Android aan.

Met plezier haalde Schiller het debuut van Apple’s nieuwe iPhone 5 aan. De iPhone heeft "het beste scherm van alle smartphones," vertelt hij. Daarnaast zouden fabrikanten gedwongen grotere schermen produceren, om met de acculevensduur van de iPhone te kunnen concurreren. "De reden waarom mensen hun apparaten groter maken, is om gelijk te raken met de levensduur die de iPhone 5 biedt op één lading," aldus Schiller.