2min

HTC heeft vandaag de financiele cijfers over het vierde kwartaal van 2013 gepresenteerd en opnieuw is de omzet gedaald. De omzet kwam uit op 42,9 miljard Taiwanese dollar (1,4 miljard euro) en er werd nog net winst gedraaid, de winst komt uit op 10 miljoen dollar. De toekomst ziet er echter niet rooskleurig uit, HTC verwacht in het eerste kwartaal nog minder omzet en tevens verlies te draaien. HTC heeft dan ook besloten zich meer op het midrange en low-end segment te gaan richten.

HTC was een van de eerste fabrikanten die besloot in zee te gaan met Google en Android-telefoon te gaan maken. HTC was kortstondig een hele grote naam, maar moest die positie al snel af staan toen de grote jongens zich gingen mengen op de smartphonemarkt. Inmiddels is HTC niet meer in staat op te boksen tegen partijen als Apple, Samsung, Sony, LG, Huawei en Lenovo, daarom kiest het bedrijf voor een nieuwe strategie waarin het zich meer gaat richten op de betaalbare smartphones in het midden en lage segment.

HTC heeft het afgelopen jaar getracht op het hoogste niveau mee te blijven doen en hoewel de HTC One echt een goed toestel is, waren er teveel problemen rond de productie en was de concurrentie te groot om er een mega succes van te maken. Aangezien dat ook zijn weerslag heeft op de financiële cijfers kiest het bedrijf nu voor het betaalbare segment, alleen ook daar is de concurrentie flink wat groter geworden het afgelopen jaar. Partijen als Huawei, LG, Nokia en Samsung waren ook erg succesvol in deze markt.

HTC moet echter wel de strategie aanpassen want het moet financieel weer gezond worden en meer winst gaan draaien. De grote vraag is echter of HTC ook competitief kan mee doen in deze markt, bij de HTC One Mini (review) was ons grote punt van kritiek de prijs. De specificaties waren inderdaad niet high-end maar de prijs was dat wel. Inmiddels is de Moto G (review) in Nederland verschenen welke de helft goedkoper is dan de HTC One mini en op vrijwel alle punten beter uit de verf komt. HTC heeft dus nog wel wat werk aan de winkel.

HTC lijkt met zijn nieuwe vlaggenschip, de HTC One Two ook meer aan de bovenkant van het middensegment te gaan zitten, wellicht biedt dat kansen voor het bedrijf.

Lees de Techzine review van de HTC One.