Het Chinese bedrijf Xiaomi mag dan wel ’s werelds op twee na grootste smartphonefabrikant zijn, maar echt veel winst wordt er nog niet gegenereerd. Uit een ingediend rapport van Xiaomi blijkt dat het bedrijf in 2013 omgerekend zo’n 45 miljoen euro werd verdiend.

Omdat Xiaomi een aandeel heeft in het beursgenoteerde bedrijf Media Group Co. moet het bedrijf financiële cijfers bekendmaken. Daaruit blijkt dat de financiële prestaties niet echt meevallen, met een winst van 45 miljoen euro over een heel jaar valt Xiaomi in het niet bij concurrenten als Apple en Samsung.

De winstmarges van Xiaomi blijken ook zeer gering. Waar Apple en Samsung respectievelijk 28,7 en 18,7 procent van het aankoopbedrag als winst kunnen opstrijken, is dat bij Xiaomi slechts 2 procent. Dat houdt natuurlijk wel in dat de klant bij Xiaomi meer waar voor zijn geld krijgt.

Xiaomi is pas in een beperkt aantal landen actief. Het merk zou in 2014 flink uitbreiden, maar zag daar onlangs toch van af. Ondertussen heeft landgenoot Lenovo concurrent Motorola ingelijfd, waardoor Xiaomi de onlangs veroverde derde plaats mogelijk weer moet afstaan.