1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Apple biedt gebruikers sinds eind december de mogelijkheid om een applicatie, film of muzieknummer zonder opgaaf van reden te retourneren indien men niet tevreden is over de aankoop. Dat speelt misbruik in de kaart, maar Apple heeft maatregelen genomen tegen veelvuldige retourneringen.

Het retour sturen van digitale aankopen kan voor Europese gebruikers bij Apple sinds vorige maand gedurende een periode van 14 dagen na de aankoop. De aankoop blijft na het terugvragen van geld echter gewoon op je systeem staan en dat speelt misbruik in de kaart: in principe kan je content blijven kopen en weer terugsturen, terwijl je het gewoon in je bezit krijgt.

Apple heeft daar echter aan gedacht en blokkeert de functie voor gebruikers die er te fervent gebruik van maken. Daarnaast was al duidelijk dat de gekochte content niet van updates wordt voorzien na retournering. Hoe lang gebruikers de retour-functie niet kunnen gebruiken als ze eenmaal geblokkeerd zijn, is onduidelijk. Het blijft wel gewoon mogelijk om nieuwe aankopen te doen.