Volgens marktonderzoekbureau GFK is 85 procent van de verkochte telefoons in Nederland een smartphone en kopen Nederlanders steeds vaker een smartphone zonder abonnement (56 procent). Vervolgens sluiten gebruikers daar een sim only-abonnement bij af wat veel goedkoper is dan een abonnement in combinatie met een smartphone.

Uit de cijfers van GFK komt naar voren dat in december 56 procent van de verkochte telefoons los werd aangeschaft en dus niet in combinatie met een abonnement. Het aandeel verkochte telefoons in combinatie met een abonnement lag in dezelfde maand op 33 procent. Het percentage toestellen dat met abonnement verkocht wordt daalt al jaren, drie jaar geleden kocht ongeveer 75 procent nog zijn toestel op deze manier.

Nu kunnen mensen ervoor kiezen een toestel langer dan twee jaar te gebruiken, waardoor de abonnementskosten flink omlaag kunnen. Het lijkt erop dat mensen als ze eenmaal gewend zijn aan die lage abonnementskosten er niet snel meer voor kiezen een duur abonnement af te sluiten met een toestel. Dat blijkt uit het feit dat de hoeveel mensen die een los toestel kopen nog steeds blijft stijgen. Het is nu voor het eerst de grens van 50 procent gepasseerd.

Mensen kiezen steeds vaker voor een sim only-abonnement met een los toestel. Voor fabrikanten is het zaak om daar op in te spelen en niet alleen te blijven focussen op high-end toestellen van minimaal 500 euro.

Volgens het GFK is 85 procent van de verkochte telefoons een smartphone, van het aantal verkochte telefoons valt 2 procent in de phablet-categorie. Dat zijn smartphones met een heel groot scherm, helaas geeft GFK niet aan wanneer zij een toestel zien als een phablet en wanneer niet.