KPN is een van de providers die zich ook gaat bezig houden met Smarthome-diensten of Home Automation. Het bedrijf introduceert later dit jaar Smartlife en daarmee moet het mogelijk worden om verschillende (huishoudelijke) apparaten via een app te bedienen. De dienst wordt de komende maanden getest door 150 klanten.

Steeds meer providers proberen hun verdienmodel uit te breiden door extra diensten te leveren, KPN ziet mogelijkheden om smarthome-oplossingen te gaan aanbieden. Het bedrijf werkt daarom aan de dienst Smartlife, waarmee je via een app straks (huishoudelijke) apparatuur moet kunnen bedienen. KPN begint met een proef die helemaal draait om veiligheid, waarschijnlijk kan je daarmee een alarm, camera’s, bewegingssensoren, rookmelders en een thermostaat bedienen. Zeg maar de basisproducten voor een smarthome.

KPN zal daarna gaan kijken met welke producten de dienst verder kan worden uitgebreid. Concurrent Fiber.nl doet hetzelfde en biedt zelfs al abonnementen aan, waarbij bijvoorbeeld de camerabeelden in de cloud worden bewaard en je deze op elk moment kan terugkijken. Verder zijn er ook mogelijkheden om doormeldingen te doen naar een alarmcentrale als het alarm af gaat.

KPN laat weten dat de Smartlife-dienst straks een breedbandverbinding vereist en een smartphone of tablet met daarop de Smartlife-app geïnstalleerd.