1 min

Microsoft lijkt per ongeluk een deel van de Windows Store om zeep geholpen te hebben. Gebruikers die eerder in-app aankopen hebben gedaan, hebben daar nu geen profijt meer van. De apps kunnen eerder gedane aankopen namelijk niet meer herkennen, de gegevens worden niet juist aangeleverd bij de apps.

Verschillende ontwikkelaars meldden problemen op het ontwikkelaarsforum van Microsoft, het bedrijf zelf heeft nog niet gereageerd op de berichten. Volgens de klachten van de ontwikkelaars kunnen apps niet langer detecteren of een gebruiker in het verleden een in-app aankoop heeft gedaan, om bijvoorbeeld een app advertentievrij te maken. Hierdoor krijgt de gebruiker niet de extra’s waar hij of zij voor heeft betaald.

Ondertussen kunnen de ontwikkelaars ook niets doen, want het probleem zou echt in de Windows Store zitten en die moet aangeven of een gebruiker al dan niet een in-app aankoop heeft gedaan. Het probleem zou zich voordoen op alle platformen van de Windows Store, dus Windows 8.1, Windows Phone en Windows 10. Zowel de desktop als de mobiele versies zouden getroffen zijn door het probleem.

Het is nu afwachten tot Microsoft reageert op de klachten en er een oplossing wordt aangeboden.