1 min

Muziekdienst Rhapsody krijgt een nieuwe naam. In een korte aankondiging onthult de dienst dat het binnenkort onder de naam Napster door het leven zal gaan. De reden achter de keuze is niet onthuld, al valt daar wel over te speculeren.

Rhapsody ontstond in 2001 als Listen.com, maar wist nooit zoveel betalende klanten te krijgen als de concurrentie. In 2011 kocht het Napster over, dat toentertijd een online muziekwinkel was. Voordat het tot een muziekwinkel omgebouwd werd, was Napster de plek om heen te gaan voor illegale muziek en filesharing.

De naamsverandering is voor sommigen daardoor ietwat vreemd, maar de naamsbekendheid van Napster is nu eenmaal erg groot en zou het merk kunnen helpen verder te groeien. Vorig jaar nog vertelde CEO Mike Davis dat er bezuinigingen moesten komen binnen zijn bedrijf, al was het aantal betalende abonnees met 35% gegroeid naar 3,5 miljoen.

Een abonnement op Rhapsody kost 9,95 euro per maand en is daarmee ongeveer even duur als grote concurrenten Spotify en Apple Music. De keuze voor een nieuwe naam zal geen grote veranderingen tot gevolg hebben. In een blogpost belooft Rhapsody dat er geen ”veranderingen aan je playlist, favorieten, albums en artiesten” komen. Het bedrijf ”biedt dezelfde muziek. Dezelfde prijs. 100% muziek waar jij van houdt.”

Vanaf wanneer het bedrijf Napster gaat heten is nog niet bekend, maar dat gaat waarschijnlijk niet heel lang duren.