Android-devices van fabrikanten die door Microsoft Intune worden beheerd, ondervinden na de upgrade van Android 11 naar Android 12 gebruiksproblemen. Onder meer de toestellen van OPPO, OnePlus en Realme zijn getroffen.

Bedrijven kunnen met behulp van Microsoft Intune devices en apps op afstand beheren. Met de tool kunnen ze policies voor zakelijke devices doorvoeren die de toegang tot bedrijfsgevoelige data regelen. De oplossing is geschikt voor alle (mobiele) besturingssystemen.

Sinds kort ervaren eindgebruikers van Android-devices van verschillende leveranciers problemen met Microsoft Intune wanneer deze devices een upgrade van Android 11 naar Android 12 hebben gehad. Eindgebruikers ervaren daardoor problemen met de werking van verschillende diensten.

OPPO-, OnePlus-, Realme-devices getroffen

Microsoft constateert dat op Android-devices van de leveranciers eindgebruikers de verbinding met Intune-bronnen verliezen als het upgradeproces is voltooid. Het gaat hierbij om devices die bij de cloudgebaseerde beheeroplossing zijn aangemeld als een ‘Android Enterprise personally-owned werkprofiel’.

Het probleem lijkt vooral een oorzaak op het device zelf te hebben. De genoemde fabrikanten zijn daarom flink bezig met Google dit probleem op te lossen. Microsoft adviseert bedrijven op de devices de nieuwste firmware-versies te installeren zodra deze uitkomen.

Ook onderzoek naar Samsung-devices

Naast de devices van OPPO, OnePlus en Realme onderzoekt de techgigant ook of de Android-devices van Samsung hetzelfde probleem hebben. Ook voor deze fabrikant worden problemen gesignaleerd na een upgrade naar Android 12. Het gaat onder meer om toegang tot e-mail en VPN-functionaliteit door het missen van certificaten.

Daarnaast geven Samsung-devices aan niet-compliant te zijn met zakelijke securityvereisten. Het probleem doet zich voor na automatische herstartten of na het installeren van beheerde updates.

Tip: Nieuwste Android, 12 Beta 4, brengt Platform Stability