Uit een recent gehouden onderzoek van TeleCity en de Amsterdam Internet Exchange onder aanbieders van internetdiensten, blijkt dat 80% het oneens is met de stelling dat de breedbandmarkt voor zowel de particuliere als de zakelijke markt verzadigd is. Wel is een groot deel van hen van mening dat de breedbandmarkt door toenemende concurrentie aan verandering onderhevig is, waardoor prijs- en serviceniveau belangrijke succesfactoren zijn. 44,7% van de respondenten ziet kwaliteit van de service dan ook als belangrijkste onderscheidende marktpositionering, en maar liefst 81,3% van respondenten geeft aan een compleet pakket inclusief ondersteuning en aanvullende diensten aan te bieden.
De dial-up markt wordt niet langer als winstgevend gezien en maakt plaats voor internettoegang via de kabel, DSL, draadloze verbindingen en glasvezel. Met de ontwikkeling van nieuwe technologieën dienen nieuwe breedbandtoepassingen zich aan. De Nederlandse internetmarkt is dus nog steeds in ontwikkeling, specifieke toepassingen laten een groei zien en aanbieders van internetdiensten maken daar graag gebruik van. 22,4% van de respondenten verwacht hun klantenbestand te kunnen uitbreiden door het aanbieden van nieuwe producten en diensten, zoals VoIP, Hosted Application Services, video/audio streaming services en online storage diensten.
Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat er nog veel staat te gebeuren binnen de internetmarkt, zei Alexandra Schless, Country Manager bij TeleCity. Om succesvol te kunnen zijn in de huidige markt moeten aanbieders van internetdiensten continu kijken naar nieuwe technologieën en diensten en hoe deze binnen de bestaande positie van een bedrijf kunnen leiden tot succes.