Abonneer je gratis op Techzine!

Muziekzender MTV beloofde in 2003 al dat men een online muziekdienst zou beginnen om tegenwicht te bieden aan Apple’s iTunes. Als het aan MTV en Microsoft ligt gaat dit er nu ook echt van komen.

Naar eigen zeggen heeft het bedrijf de afgelopen tijd nauw samengewerkt met Microsoft om de dienst te ontwikkelen. De voorlopige naam van het project is ‘Urge’. Het bijzondere aan de dienst van MTV is dat er behalve de bekende nummers ook handgemaakte content van de diverse MTV kanalen gekocht zal kunnen worden. Wat dit concreet gaat inhouden is nog niet bekend.

"Zoals bij alles wat we doen bij MTV Networks zal elk element van Urge ontwikkeld worden met ons publiek in gedachten. In plaats van het bieden van een simpele transactionele dienst zal Urge een muzikale speeltuin gaan bieden, waar fans kunnen experimenteren, ontdekken en muziek downloaden", aldus Jason Hirschhorn, chief digital officer bij MTV.

Urge zal ten tijde van de lancering 2 miljoen nummers in de aanbieding hebben van diverse platenmaatschappijen. Onder andere Sony BMG en Warner hebben al toegezegd mee te willen werken aan Urge. Ook zal Urge zoveel mogelijk verschillende genres gaan aanbieden, in de hoop een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken.

Meer details zullen op de in januari 2006 gehouden International Consumer Electronics Show in Las Vegas uit de doeken worden gedaan. Deze keuze voor deze beurs bevestigd wel dat zowel Microsoft als MTV Urge zien als meer dan alleen een muziekdienst.