Het onderzoek van de Concurrentie Monitor van Heliview Research, dat kijkt naar de tevredenheid van gebruikers over hun providers, kwam tot de conclusie dat 1 op de 9 niet tevreden was met de provider. 11 procent gaf zijn of haar provider een cijfer lager dan een 6.

70 procent van de klachten hebben betrekking op de snelheid of de kwaliteit van de verbinding. Ook is 1 op de 5 klanten het niet eens met de prijs die de ISP’s voor de verbinding vragen. Ook voor de helpdesk heeft 30 procent niet veel goede woorden over, omdat dat percentage een cijfer onder de 6 gaf en daartmee dus onder de algemene tevredenheidsgrens ligt van 7.

Op de facturatie blinken Planet Internet, @home en Tiscalli uit, maar algemeen gezien ligt het gemiddelde cijfer hiervoor ook op de 7,5. Wat klantgerichtheid betreft ligt dit per provider anders, echter scoren ze allen een voldoende. De cijfers liggen tussen de 5,9 en de 7,5.

De gebruikers van ADSL zijn meer tevreden over hun providers dan de Kabel klanten. Dit scheelt echter weinig. Opvallend is dat de meeste mensen die nog over een telefoonlijntje inbellen, hun verbinding vaak een cijfer onder de 6 geven, maar ze meestal niet willen overstappen op breedband. De reden hiervoor is meestal het weinige gebruik of de hoge kosten.