Tags in dit artikel

, , ,

Inwoners die last hebben van overlast, bijvoorbeeld door straatvuil en in de wijk Kruiskamp wonen, wat in Amersfoort ligt, kan sms’en naar de gemeente. Dit moet een laagdrempelig alternatief zijn om problemen aan het licht te brengen.

De wijk is ook een zogenaamde Vogelaarswijk. Dit zijn probleemwijken waar nodig wat in moet gebeuren, omdat de leefbaarheid er sterk achteruit gaat. De Vogelaarswijken zijn in de tijd van Ella Vogelaar aangemaakt en staan op een lijst, zodat er gewerkt wordt aan oplossingen.

Een van deze oplossingen is, aldus een woordvoerder van de gemeente afgelopen zaterdag, een sms-dienst aan te bieden. Op die manier kunnen inwoners gemakkelijker klagen over alledaagse problemen waar ze tegenaan lopen. Bijvoorbeeld rondzwervend straatafval en kapotte lantaarnpalen kunnen gemeld worden door middel van de dienst.

De dienst is ter wijze van een proef opgestart, de komende zes maanden zal de dienst actief zijn en daarna zal deze geëvalueerd worden, waarna er besloten wordt of ermee doorgegaan wordt. Wanneer er met spoed politie benodigd is, of wanneer men aangifte wil doen, kan de sms-dienst niet gebruikt worden. Zo zijn er overigens nog meer uitzonderingen.