Uit verkoopcijfers over de eerste drie weken van het winkelseizoen voor de feestdagen blijkt dat Amerikanen massaal voor een laptop gaan als zij een nieuwe computer aanschaffen.
Analisten hadden al eerder voorspeld dat laptops één van de trends zou worden van dit seizoen, doordat laptops zich qua prestaties tegenwoordig kunnen meten aan desktops kiezen meer mensen voor een laptop.
De verkoop van laptops tijdens de eerste drie weken van het feestdagenseizoen nam 57,7 procent toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Verder noteerde onderzoeksbureau Current Analysis dat in die periode ongeveer 65 procent van de verkochte pc’s in een laptop was. Het bureau baseert zich daarbij op cijfers van de winkels Best Buy, Radio Shack, Circuit City, CompUSA en Staples. Vorig jaar was de verhouding desktop/laptop nog half om half.
Vraag en aanbod gaat niet helemaal op wat betreft laptops, de gemiddeld prijs van laptops is ten opzichte van vorig jaar gezakt met 20,8 procent. De angst dat het uitstel van Windows Vista de verkoopcijfers van pc’s in het algemeen zou drukken blijkt ongegrond, mensen kijken bij de aanschaf voornamelijk naar de prijs en niet naar het geïnstalleerde besturingssysteem.