Abonneer je gratis op Techzine!

De Telefoongids heeft onderzoek gedaan naar het uitgeven van persoonlijke gegevens van de Nederlanders. We weten dat Nederlanders de laatste jaren steeds meer artikelen op het internet kopen. Bij het kopen van een product worden een hoop gegevens achtergelaten zoals naam, adres, telefoonnummer en vaak zelfs creditcardgegevens. Denk ook eens aan de websites als Hyves, MSN, Netlog (ook bekend als Facebox) en Schoolbank.

82 procent van de ondervraagde is gul met het invullen van het privé e-mailadres, de helft van alle ondervraagde vind dat hij/zij heel bescheiden is met het invullen van de persoonlijke gegevens.
Meedoen met een onderzoek of kans maken op een prijs zijn de antwoorden die over het algemeen zijn gegeven. Ongeveer 40 procent van de bevolking doet dit één keer per week of vaker.

Bij het boeken van vakanties of bij aankopen doen op internet moeten de consumenten vaak nog meer gegevens achterlaten. Als dit op een openbare computer gebeurt (bibliotheek, ziekenhuis, school) is het best riskant, want die computers slaan (bijna) alles op wat er word ingevuld.