2min

Het Belgische Proximus mag de telecommerken Mobile Vikings en Jim Mobile overnemen van mediagroep DPG Media. De mededingingsautoriteit maakte bekend geen bezwaren te zien tegen de in december aangekondigde deal van 130 miljoen euro, die nu de komende dagen zal worden afgerond.

De mededingingsautoriteit heeft de koop goedgekeurd, omdat het niet aannemelijk is dat de dit tot hogere prijzen voor de consument zal leiden. Proximus herhaalde deze week dat Mobile Vikings, waar Jim Mobile een onderdeel van is, binnen de groep een afzonderlijke plek zal krijgen, zoals ook het geval is met het merk Scarlet. De mededingingsautoriteit spreekt van een ‘partiële overdracht’ van het merk Jim, omdat Proximus alleen Jim Mobile overneemt, dus alleen de gsm-activiteiten. Proximus mag dan ook niet bijvoorbeeld Jim TV weer tot leven wekken.

Jongerenmerk

“Ik wil van Mobile Vikings het onbetwiste toonaangevende merk voor jongeren in België maken,” zei Proximus-CEO Guillaume Boutin. Proximus denkt met de nieuwe aanwinst een marktsegment te kunnen aanspreken dat “complementair is aan de huidige doelgroepen van Scarlet en Proximus”. De eerste synergieën uit de overname worden verwacht in de eerste helft van 2022.

Het in Hasselt gevestigde Mobile Vikings, opgericht in 2007, is vooral bij jongeren populair. Het is een MVNO – mobile virtual network operator, een telecomoperator die geen eigen netwerk heeft maar dat huurt bij een andere speler. Mobile Vikings doet dat voorlopig nog bij Orange, maar het zal in de toekomst overschakelen op het Proximus-netwerk.

Mobile Vikings, de vierde operator na Proximus, Telenet/Base en Orange, is vooral sterk in Vlaanderen. Proximus wil nu het aanbod ook in Wallonië naar voren schuiven. De aanpak van Mobile Vikings is “een beetje anders dan die van de traditionele telecomoperatoren,” zei Bouting eerder. Daarom zal het “zijn uitdagersrol op de Belgische markt behouden en erg onafhankelijk bestuurd worden.”