De New York Times meldt vandaag dat Microsoft momenteel serieuze gesprekken voert met News Corp. over een gezamenlijk bod op Yahoo! Als deze nieuwe tactiek van Microsoft uitmondt in een overname van Yahoo! komen Microsofts MSN, News Corp.’s MySpace en Yahoo! onder één beheer.

Yahoo! heeft zoals bekend het aanbod van Microsoft afgewezen, omdat het bod volgens de raad van bestuur van Yahoo! geen recht zou doen aan de daadwerkelijke waarde van het bedrijf. Het bedrijf verkent naar eigen zeggen diverse alternatieven en volgens bronnen worden er momenteel gesprekken gevoerd tussen Yahoo! en Time Warners AOL. Dit in een poging om Microsoft te slim af te zijn.

Microsoft is volgens insiders op haar beurt echter ook van strategie veranderd. Eerder stelde CEO Steve Ballmer van Microsoft Yahoo! nog een ultimatum en hij dreigde anders naar de aandeelhouders te stappen voor een vijandige overname. Maar nu lijkt het erop dat Microsoft druk in onderhandeling is met Rupert Murdochs News Corp., eigenaar van vriendensite MySpace, maar ook van kranten als The Wall Street Journal. Volgens die krant is er nog geen overeenstemming bereikt tussen Microsoft en News Corp., maar zijn de gepsrekken wel serieus.

Een deal tussen beide bedrijven, en de mogelijke overname waarin die resulteert, zou een gigantisch platform voor online adverteerders opleveren. Yahoo! en Microsoft zijn beiden reeds in het bezit van een groot advertentienetwerk met bijbehorende platforms, maar een samenwerking met News Corp. zou daar nog eens een gigantische lijst aan televisiestations, kranten, magazines, radiostations, internetsites aan toevoegen, waaronder dus MySpace. Zowel Microsoft als News Corp. zouden de mogelijkheden al doorgesproken hebben met Yahoo! Opmerkelijk is dat News Corp. eerder al gesprekken voerde met Yahoo!, toen gingen de gesprekken over een samenwerking tussen beide bedrijven. Die gesprekken liepen echter op niets uit.

Nadeel van de strategie van Microsoft en News Corp. is echter de complexiteit ervan. Na de deal zouden de bedrijven hun systemen moeten combineren, het management stroomlijnen en te bepalen welke merknamen ingezet gaat worden. Daarnaast is een dergelijke constructie dermate ingewikkeld dat het nog wel eens lastig zou kunnen worden om de aandeelhouders van Yahoo! te overtuigen.

In ieder geval is het duidelijk dat alle partijen druk bezig zijn elkaar onder druk te zetten. Behalve de gesprekken met Time Warner kondigde Yahoo! gisteren ook een testdeal aan met Google voor advertentie rond zoekmachines. Beide bedrijven bekijken tijdens de twee weken durende test de potentie van een breder advertentiesysteem. Yahoo! zal tijdens de test resultaten van Google’s AdSense tonen bij zoekresultaten, naast resultaten van haar eigen systeem. Google’s systemen levert per zoekopdracht een stuk meer op dan Yahoo!’s systeem, waardoor de omzet voor Yahoo volgens analisten wel met 25 procent zou kunnen toenemen. Voor Yahoo! is de test naar eigen zeggen een manier om aan te tonen dat het meer waard is dan het bod van Microsoft.

Hoewel de druk op Microsoft hierdoor toeneemt, maakt een definitieve deal tussen Google en Yahoo! maar weinig kans. De bedrijven beheren gezamenlijk ongeveer 90 procent van de totale online advertentiemarkt en een samenvoeging van beide systemen zal niet in goede aarde vallen bij de meeste mededingingsautoriteiten.

Intussen zijn de aandeelhouders van Yahoo! verdeeld. Een aantal grote aandeelhouders liet al weten dat Microsoft haar bod moet verhogen om kans te maken op een overname, maar veel aandeelhouders denken dat Microsoft uiteindelijk toch als winnaar uit de strijd zal komen. Een deal tussen Time Warner en Yahoo! wordt door velen in twijfel getrokken. Volgens hen kan een deal tussen deze bedrijven in combinatie met een advertentiedeal tussen Google en Yahoo! het bod van Microsoft niet overtreffen.