Volgens een onderzoek van Brand Finance is Apple ’s werelds waardevolste merk. De waarde van het merk wordt geschat op 104,7 miljard dollar. Ook de tweede en derde positie worden ingevuld door technologiebedrijven. Het gaat hierbij puur om de merknaam en alleen Amerikaanse bedrijven zijn meegenomen.

De waarde van Apple is aanzienlijk hoger dan de 68,6 en 62,8 miljard dollar waarop respectievelijk Google en Microsoft worden geschat. Brand Finance heeft de waarde geschat op basis van hoeveel geld het een ander bedrijf zou kosten om de merknaam van de bedrijven te mogen gebruiken.

De top tien van meest wardevolle merknamen is overspoeld met technologiebedrijven. Naast de al genoemde bedrijven vinden we ook Verizon, AT&T, Amazon en IBM terug bij de tien meest waardevolle merknamen. Ten opzichte van een jaar eerder zijn vrijwel al deze merknamen minstens 10 miljard dollar in waarde gestegen.

Opvallend genoeg zijn de drie meest waardevolle merknamen ook direct de namen van de technologiebedrijven met de grootste algemene marktwaarde op de beurs. Apple’s aandelen zijn 475 miljard dollar waard, Google’s aandelen volgen op 410 miljard dollar, Microsoft’s aandelen zijn 330 miljard dollar waard.