De displayafdeling van Samsung, Samsung SDI, heeft vandaag bekend gemaakt dat het fors zal investeren in de productie van kleine OLED-displays, bedoeld voor mobiele toepassingen. Het wil tegen het einde van het tweede kwartaal van 2009 een verzesvoudiging van de huidige capaciteit en zal daarvoor 529 miljoen dollar investeren.

Met deze zet hoopt Samsung een betere grip te krijgen op de snel groeiende markt voor zogenaamde AM-OLED displays. Deze displays zijn niet alleen dunner, ze bieden ook een betere beeldkwaliteit en zijn daarnaast ook zuiniger dan de traditionele LCD-displays. Maar voor deze displays aanvaard zullen worden door de markt, zal men eerst moeten zorgen voor een lagere productiekost en grotere schermen.

De investering moet zorgen voor een productiecapaciteit van negen miljoen eenheden 2-inch schermen per maand en dat tegenover de anderhalf miljoen displays op dit moment. Dat maakte Samsung SDI zelf bekend. Maar ook andere bedrijven investeren fors in de OLED-technologie: ook Sony en Matsushita willen binnen afzienbare tijd een groter publiek bereiken met hun OLED-displays.