Volgens weblog AllThingsD zal Yahoo! CEO Carol Bartz deze week een grote managementreorganisatie gaan aankondigen. Door het bedrijf te reorganiseren hoopt Yahoo! uit het dal te klimmen waarin het terechtkwam na de mislukte overnameonderhandelingen met Microsoft en de concurrentie met Google aan gaan.

Het is nog niet duidelijk wat de reorganisatie precies gaat betekenen voor Yahoo!, maar er volgens ingewijden bestaat de mogelijkheid dat de media-tak van het bedrijf opgedeeld gaat worden in drie divisies, te weten ‘vertical programming’, ‘network programming’ en ‘search monetization’. Het is niet duidelijk of Yahoo! van plan is om zijn traditionele managementvorm aan te houden, waarbij elke divisie een general manger krijgt. Het lijkt er in ieder geval op dat het aantal managementposities af zal nemen.

De verwachting is ook dat Yahoo! meer divisies zal gaan centraliseren om kosten te besparen. Zo werd de productontwikkeling voor de afdelingen nieuws, sport en financiën voorheen door elke afdeling zelf gedaan, maar Yahoo! gaat alle productontwikkeling nu samenvoegen en centraliseren op zijn hoofdkwartier in Sunnyvale, Californië. Niet iedereen is daar echter even blij mee, volgens sommigen is de ontwikkeling van een product onlosmakelijk verbonden met de programmering en is het onverstandig om de twee los te koppelen van elkaar.

Binnen de gelederen van Yahoo! wordt er in ieder geval druk gespeculeerd wat er deze week aangekondigd gaat worden en welke mensen belangrijke posities in gaan nemen. CEO Carol Bartz liet afgelopen vrijdag in een interne memo aan medewerkers weten dat ze goed uit moesten rusten in het weekend, omdat deze week een drukke week gaat worden. Het is niet duidelijk wanneer Yahoo! de plannen bekend gaat maken, maar volgens bronnen zou het wel eens komende woensdag kunnen zijn.

Lees meer