Door heibel over YouTube-hit Susan Boyle, de recentste aankomende ster in Britain’s Got Talent, loopt ITV veel geld mis.
ITV stond erop dat er geen advertenties naast het betreffende YouTube-filmpje werden getoond totdat de Britse tv-zender een deal had gesloten met Google, eigenaar van YouTube.
Hierdoor loopt zowel ITV als Google als Simon Cowell, jurylid en producer van het programma en degene die, als Susan Boyle wint, haar een platencontract mag aanbieden, veel geld mis. Bovendien ziet Susan Boyle er zelf ook niets van terug.
Het filmpje van het optreden waarin Susan Boyle I Dreamed a Dream van Les Miserables zingt, is inmiddels al zo’n zeventien miljoen keer bekeken, en dat is slechts één versie. Er staan namelijk veel meer filmpjes op YouTube van Susan Boyle, met elk meer dan vier miljoen kijkers.
Naar schatting loopt ITV vijfhonderdduizend tot anderhalf miljoen pond mis. ITV heeft al langer last van mindere inkomsten van advertenties en heeft daardoor honderden banen moeten schrappen. Michael Grade, ITV-topman, noemde YouTube vorig jaar een parasiet die leeft van tv-shows.