De Europese Commissie besluit dat luchtvaartmaatschappijen de nieuwste 5G-technologie in vliegtuigen mogen aanbieden.

Brussel bevestigde deze week dat luchtvaartmaatschappijen de standaard kunnen aanbieden naast eerdere generaties mobiele technologie.

De Europese Unie heeft een richtlijn voor het gebruik van netwerktechnologie op commerciële vliegtuigen. De richtlijn is bijgewerkt als gevolg van het besluit. Brussel heeft frequenties toegewezen voor 5G-technologie tijdens vluchten.

De richtlijn bepaalt de frequenties waarop luchtvaartmaatschappijen berichtenverkeer, telefoongesprekken en datadiensten kunnen aanbieden aan passagiers in de Europese Unie. De aanpassing baant een weg voor de grootschalige implementatie van 5G-diensten in vliegtuigen.

Veiligheidsrisico’s

5G-diensten zullen in de cabines van vliegtuigen worden aangeboden met een zogenaamde picocell. Gebruikers kunnen gegevens uitwisselen tussen het vliegtuig en mobiele grondstations. “Passagiers kunnen hun mobiele telefoons binnen de Europese Unie gebruiken alsof ze verbonden zijn met een normaal netwerk”, zei de Commissie in haar verklaring.

“5G gaat innovatieve diensten en groeikansen voor Europese bedrijven mogelijk maken”, aldus Eurocommissaris Thierry Breton. “De lucht is geen grens meer op het gebied van snelle connectiviteit.”

De Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC) besloot in 2020 om bepaalde spraak- en datadiensten aan boord te verbieden. Meerdere piloten en stewardessen waarschuwden voor de veiligheidsrisico’s van spraak- en datadiensten op vliegtuigen. Hun Europese tegenhangers lijken minder bezorgd.

Tip: Cradlepoint ondersteunt 5G network slices in NetCloud Exchange