1 min

Tags in dit artikel

, ,

Telecombedrijven in België moeten binnen 2,5 minuut de telefoon opnemen, dat is een van de opvallendste maatregelen in het tienpuntenplan van de Belgische regering om de Belgische bellers beter te helpen.

Minister Vincent van Quickenborne, die over telecom in België gaat heeft het plan opgesteld na vele klachten over de telecombedrijven in België. Zo zouden er veel klachten zijn geweest over Belgacom, Telenet en KPN-dochter Base. Wanneer bedrijven na 2,5 minuut wachtmuziek en keuzemenu’s niet hebben opgenomen, zullen klanten de mogelijkheid krijgen om hun gegevens op een voicemail achter te laten. Deze klanten zullen dan binnen 24-uur kosteloos terug worden gebeld.

De minister wil dat deze maatregel vanaf komende zomer in werking gaat. Het grootste belbedrijf uit België, Belgacom noemt het besluit "totaal onrealistisch". Het bedrijf zou door deze maatregel vele telefonisten aan moeten nemen, wat Belgacom weer aan de klant moet doorbereken. Belgacom kan ook niet begrijpen dat de regering niet de juiste telecombedrijven aanpakt en ook geen andere sectoren. Zo zegt een woordvoerder van Belgacom zaterdag in de krant De morgen, "Een bakker kan toch ook niet garanderen dat iedereen binnen 2,5 minuut met een brood onder de arm naar buiten stapt?".