2min

Uit onderzoek, in opdracht van de overheid, naar de kwaliteit van de klantenservices in de telecom- en ISP-sector blijkt dat men gemiddeld 8 minuten in de wacht staat bij Vodafone en 2,7 minuten bij Tele2. De gemiddelde wachttijd bedraagt 4,3 minuten.

Uit de onderzoeksresultaten (PDF-alert) blijkt dat Vodafone het slechts scoort van alle telecomproviders met een gemiddelde wachttijd van 8,2 minuten. Tele2 presteert het beste met een gemiddelde wachttijd van 2,7 minuten. Hoewel Vodafone klanten het langst in de wacht laat staan is er geen sprake van extreem lange wachttijden. In tegenstelling tot Vodafone kunnen de wachttijden van CanalDigitaal verschillen van 7,7 minuten tot een dik half uur. Ondanks de lange wachtijden bij Vodafone ondervinden de bellers geen hoge kosten, zij hanteren namelijk een standaard tarief van 45 eurocent per gesprek. Het meest betalen de CanalDigitaal klanten die gemiddeld 1,21 euro kwijt zijn per gesprek.

Als gemiddelde krijgen de klantenservices een 7 als rapportcijfer van de consument. Als beste scoort XS4ALL met een 7,9. Ondanks de lange wachttijden krijgt ook Vodafone een 7,1, evenals T-Mobile en Tele2.

De overheid onderzoekt de wachttijden en de bijbehorende kosten om te kijken of het technisch mogelijk is om wachtijden bij 0900-nummers gratis te maken.

Vodafone geeft daarnaast sinds kort ook op de website weer hoelang de wachttijd bedraagt bij de klantenservice op dat moment. Klanten kunnen hierdoor vooraf bepalen of ze beter op een ander moment kunnen bellen.

Gemiddelde wachttijd voordat men een "echt persoon" aan de lijn krijgt