2min

Waar veel techbedrijven werknemers weer op kantoor willen hebben, blijft Dropbox-CEO Drew Houston geloven in flexibel of gedistribueerd werken. Volgens hem zijn werknemers geen ‘bronnen om onder controle te houden’.

In een interview met Fortune geeft de CEO aan dat hij het niet eens is met collega’s uit de techindustrie om werknemers weer zoveel mogelijk op kantoor te laten werken nu de pandemie tot het verleden behoort.

“Ik zou zeggen: ‘Je werknemers hebben keuzes'”, aldus Houston. Volgens hem zijn werknemers blijer en productiever bij een gezonde mix tussen thuis en kantoor. Volledig terug naar kantoor werkt niet, maar een heel leven achter een Zoom-scherm ook niet.

Virtual First-strategie

Dropbox kwam daardoor aan het einde van de pandemie tot een ‘Virtual First’- mix die tot op heden wordt volgehouden. Dit betekent dat Dropbox-werknemers 90 procent van hun tijd op afstand werken en voor de overige 10 procent zo nu en dan naar een bijeenkomst of sociaal event komen. Werknemers zijn daarnaast geheel vrij of zij in de 90 procent thuiswerktijd toch naar kantoor komen of niet.

Met deze strategie heeft Dropbox meteen flink kunnen besparen op kantoorruimte in het dure San Francisco en het budget voor alle kantoorkosten en -voordelen naar zijn werknemers kunnen verschuiven.

Ook meer flexibele uren

Naast vrijwel standaard offsite werken, heeft Dropbox ook ingesteld dat werknemers meer flexibele uren werken. Bijvoorbeeld moeten discussie, overleg en beslissing in een één vergadering plaatsvinden en alleen tussen twaalf en vier uur in de middag.

Dit moet onder meer garanderen dat Dropbox-medewerkers de controle blijven hebben over niet alleen hoe zij werken, maar ook waar zij werken.

Tip: Dropbox Dash brengt nieuwe zoekfuncties naar platform