Techzine heeft eerder deze week een interview gehad met Jeroen Roodnat, Solutions Architect bij Dropbox, daarin hebben we bijgepraat over de voortgang die Dropbox heeft gemaakt in het verbeteren van de dienst en hoe Dropbox, voornamelijk voor zakelijke klanten, zijn diensten fors heeft verbeterd.
Dropbox is een zeer bekende cloudopslagdienst en heel veel internetgebruikers hebben wel een account bij Dropbox of hebben die in het verleden gehad. De dienst is zeer gebruiksvriendelijk en daaraan heeft het bedrijf dan ook zijn populariteit te danken.
In totaal heeft Dropbox inmiddels 500 miljoen gebruikers, daarmee is het de populairste cloudopslagdienst ter wereld. Daaronder bevinden zich 200.000 zakelijke klanten die Dropbox Business afnemen, waaronder 51% van de Fortune 500-bedrijven. Het klantenbestand van Dropbox gaat dus echt de hele wereld over.
Cloud en Datacenters
Waar Roodnat vooral op wilde wijzen in het gesprek is dat Dropbox het afgelopen jaar druk bezig is geweest zijn diensten te verbeteren. Zo heeft het bedrijf in de Verenigde Staten zijn eigen cloudomgevingen opgezet en ingericht, terwijl in het Europa gebruik maakt van Amazon Web Services. Daarbij moeten we wel opmerken dat alleen Europese zakelijke klanten de optie hebben om de data op te slaan bij Amazon in Frankfurt. Consumenten met een Dropbox-account hebben die optie niet en hun data wordt gewoon in de Verenigde Staten opgeslagen.
Verder heeft Dropbox nu verspreid over de wereld een aantal points of presence ingericht, zoals het dit zelf noemt. Dit zijn knooppunten waar het internetverkeer van Dropbox wordt opgevangen en zo direct mogelijk naar de datacenters van Dropbox wordt gestuurd. In totaal zijn er 11 van die punten, vijf in de Verenigde Staten, drie in Europa en drie in Azië. Het aantal datacenters houdt Dropbox geheim, maar dit zijn er een aantal en die bevinden zich in de Verenigde Staten en Europa.
IT-beheer vereenvoudigen
De afgelopen maanden heeft Dropbox zich gefocust op het verbeteren van het IT-beheer, Dropbox for Business en Dropbox for Enterprise zijn de afgelopen jaren uitgebouwd tot grote zakelijke diensten. Nu wilde Dropbox echter met het beheer van Dropbox hetzelfde nastreven als de gebruikersomgeving.
De Dropbox-gebruikersomgeving staat bekend om zijn goede en eenvoudig gebruikservaring, Dropbox wilde dit doortrekken naar het beheer van Dropbox. De omgeving van Dropbox voor systeembeheerders is dan ook flink op de schop genomen en zo simpel mogelijk gemaakt, zodat eigenlijk elke systeembeheerder ermee kan werken. De beheeromgeving van Dropbox draagt de naam AdminX en hierin kunnen de systeembeheerders op eenvoudige wijze allerlei beheerdersinstellingen wijzigen en de activiteit van werknemers in de gaten houden. Binnen de AdminX-omgeving zijn verschillende onderdelen te vinden met ieder hun eigen taak.
Zo is er bijvoorbeeld “Networkcontrol”, hiermee kan het netwerk worden beheerd, bijvoorbeeld een beleid vastleggen wanneer gebruikers mogen inloggen op hun Dropbox-omgeving en wanneer niet. Zo kan bijvoorbeeld een obstakel worden opgeworpen dat werknemers op kantoor niet mogen inloggen op hun persoonlijke Dropbox-account, maar alleen op hun zakelijke account.
Dropbox heeft ook allerlei partners aan zich weten te binden om networkcontrol echt body te geven, natuurlijk zijn er standaard partners voor bijvoorbeeld single sign-on, maar ook leveranciers van netwerkapparatuur zoals Firewalls en Switches werken nauw samen met Dropbox, dit zorgt ervoor dat er op enterpriseniveau zaken geregeld kunnen worden en eigenlijk alle bedrijven klant kunnen worden van de opslagdienst.
Dropbox biedt sinds dit jaar ook domein- en subdomein-ondersteuning, als werknemers met een e-mailadres uit een bepaald (sub)domein zich aanmelden, worden ze automatisch in bepaalde teams ingedeeld, zodat ze eenvoudig data kunnen delen en hun collega’s kunnen vinden. Op die manier kunnen bedrijven bijvoorbeeld internationaal een contract aan gaan met Dropbox, terwijl de gebruikersgroepen per land worden ingedeeld.
Apparaatbeheer is een van de andere beheermogelijkheden binnen AdminX, bedrijven kunnen bijvoorbeeld het aantal apparaten waarmee iemand inlogt op Dropbox limiteren. Bijvoorbeeld maximaal één laptop en één smartphone per gebruiker. Verder kunnen er rechten per apparaat worden toegewezen of afgewezen.
Tot slot zijn er qua monitoring natuurlijk ook tools aanwezig, Dropbox heeft een uitgebreid controlelogboek waarin alle acties van gebruikers worden gelogd. In totaal worden er 225 verschillende acties gelogd waar systeembeheerders op kunnen filteren en waar eventueel conclusies uit te trekken zijn. Bijvoorbeeld als een apparaat is gestolen of verloren, maar deze nog wel actief verbinding probeert te zoeken met Dropbox.
Volwassen zakelijk cloudproduct, nu nog winst maken
We kunnen inmiddels wel concluderen dat de simpele cloudopslagdienst die een aantal jaar geleden de wereld veroverde, is uitgegroeid tot een volwaardige zakelijk enterprise oplossing waar veel bedrijven dankbaar gebruik van maken. Wel blijft er nog steeds één vraag open staan; wanneer gaat Dropbox winst maken? De cloudopslagdiensten hebben de wereld weliswaar veroverd, maar net als veel andere startups wordt er nog geen winst gemaakt. De grote concurrent in deze markt, Box, heeft overigens hetzelfde probleem. Ze houden zich prima staande tussen concurrenten als Google en Microsoft, de volgende grote stap is winst maken.
Wij blijven Dropbox op de voet volgen en zullen binnenkort nog dieper duiken in de wereld van de cloud. Hou onze website in de gaten!