2min

Tags in dit artikel

, ,

Bol.com is aan het onderzoeken of een Spotify-variant voor e-boeken haalbaar is, zo laat Hidde van der Louw, hoofd category-management van Bol.com weten. Het kijkt naar een model waarbij de gebruiker voor een vast bedrag per maand gebruik kan maken van een e-boekdatabase.

Dit idee is uit een werkgroep gekomen. Deze werkgroep is in het leven geroepen om de verdere groei in de e-boekwereld te onderzoeken. Om de Spotify-variant te laten slagen, moeten minimaal 60.000 mensen een abonnement afsluiten. "We presenteerden het resultaat van een discussie. We rollen nog niks uit. Het gaat er meer om hoe we de ontwikkelingen op dit gebied meer momentum kunnen geven", zo kon Michael Schaeffer, marketingdirecteur bij Bol.com, vertellen.

Verder is er ook gesproken over een nauwere samenwerking tussen uitgevers, auteurs en andere partijen. "Dat is geen optie, maar een noodzaak", aldus Schaeffer tegen Emerce. "We moeten ons concentreren op de legale markt, niet zozeer op de voorkoming van illegaliteit." Een variant van het populaire Spotify kan hier een oplossing van zijn. "Maar je kunt het ook anders stellen. De lezer mag geen last hebben van beveiliging. Dat kan betekenen dat DRM de deur uit moet."

Schaeffer zegt ook dat er gekeken moet worden naar verschillende modellen, welke kunnen aanslaan? "Zo hebben we ook gesproken over het experimenteren met de prijs van digitale boeken. De hoge BTW is een achterliggende oorzaak waarom digitale boeken niet zo goedkoop zijn als menigeen zou willen. Toch is gebleken dat hoe goedkoper het boek, hoe meer er van wordt verkocht", aldus Schaeffer.

Ook is er een mogelijkheid besproken die te maken heeft met het gratis weggeven van content. "We gaven het eerste hoofdstuk van een boek van Herman Koch weg. Dat had direct een positieve invloed op de verkoop van het digitale boek. Als je delen van je content durft weg te geven, dan ga je uiteindelijk beter verkopen."

De afzet van de digitale boeken ligt bij Bol.com onder de tien procent, ten opzichte van de afzet van gedrukte boeken. "We doen geen specifieke uitspraken. Maar als je kijkt naar het aanbod van digitale boeken, dat is slechts tien procent van het aantal gedrukte boeken dat wij aanbieden. In dat opzicht is het aantal verkochte digitale boeken bij een relatief klein aanbod, best indrukwekkend te noemen. Er zit enorme potentie in." Momenteel zijn er ongeveer 150.000 e-boeken bij Bol.com, het merendeel hiervan is Engels.