2min

Een consortium van Amerikaanse providers, bestaande uit Verizon, AT&T en T-Mobile USA, zijn van plan om 100 miljoen dollar te investeren bedoeld om het verrichten van mobiele betalingen te stimuleren. Dat zeggen bronnen die dichtbij het project staan.

Het consortium, dat ook wel beter bekend staat als Isis, bestaat uit drie grote Amerikaanse telecomproviders. Gezamenlijk willen ze de strijd aangaan met Google. De internetgigant introduceerde in mei het mobiele betalingssysteem Google Wallet. Dankzij near field communication-chips kunnen mobiele telefoons op korte afstand draadloos informatie versturen en ontvangen, zoals betalingstransacties.

Volgens analisten is de markt voor mobiele betalingen een interessante markt om in te investeren. Dit jaar zal mobiel betalen ongeveer 240 miljard dollar in het laatje brengen. Volgens Juniper Research dat zal tegen 2015 oplopen tot zo’n 670 miljard dollar. Volgens analisten kan mobiel betalen nieuwe inkomstenbronnen genereren voor telecomproviders. Gezien deze rooskleurige voorspelling is het aannemelijk dat het consortium een graantje wil meepikken en daarom nu 100 miljoen dollar gaat investeren.

Of het daadwerkelijk zo hard zal lopen, is een beetje koffiedik kijken. Volgens beoordelingssite en webwinkel Retrovo lopen consumenten niet warm voor mobiel betalen. Slechts 21 procent staat positief tegenover betalen met de mobiele telefoon. Ruim de helft (53 procent) is niet geïnteresseerd in betalen met een mobiele telefoon en een kwart (26 procent) had nog nooit van mobiel betalen gehoord. Wel blijkt dat jongeren tot 35 jaar enthousiaster hierover zijn dan vijftigplussers.

De respondenten maken zich voornamelijk zorgen over de veiligheid van de financiële transactie. De mensen die niet geïnteresseerd zijn in mobiel betalen, zeggen dat ze vooral geen vertrouwen hebben in de bedrijven die mobiel betalen zouden moeten ontwikkelen (inclusief de creditcardbedrijven).

Naast Google hebben ook RIM, Nokia, Samsung en Naratte al vele miljoenen geïnvesteerd in een systeem voor mobiele betalingen. Vooralsnog zijn zij dus de enige die enthousiast zijn, maar dat kan natuurlijk altijd nog omslaan bij consumenten, als het verrichten van mobiele betalingen meer ingeburgerd is.