2min

Tags in dit artikel

, , ,

Youtube zal op korte termijn ruim 100 televisie kanalen toevoegen aan de website waarin content wordt geplaatst van tv-series en programma’s maar ook beeldmateriaal van bekende personen, muzikanten en sportmensen. Google investeert flink in deze nieuwe televisie kanalen, in totaal zou er al ruim 100 miljoen dollar zijn betaald voor content op deze kanalen.

Youtube heeft verschillende deals weten te sluiten met partners voor de inhoud van deze kanalen. Voldoende om kennelijk 100 televisie kanalen te kunnen vullen met content. Op deze kanalen kan men straks voorgeprogrammeerde content bekijken. Het internetbedrijf zou de nieuwe partners inmiddels al verschillende malen een voorschot hebben betaald, het bedrijf zou inmiddels al meer dan 100 miljoen dollar hebben uitgegeven hieraan.

Youtube probeert met deze nieuwe televisie kanalen de strijd aan te gaan met de ouderwetse kabeltelevisie. Daarnaast maakt de ontwikkeling deel uit van Google’s strategie om de televisieaanbieder van de toekomst te worden. Op dezelfde dag als de aankondiging van de nieuwe televisie kanalen, kwam Google ook met een aankondiging rondom Google TV. Met Google TV kunnen gebruikers het internet op via hun televisietoestel en kan er gebruik worden gemaakt van verschillende apps. In de nieuwe versie van Google TV, versie 2.0, zou de interface sterk vereenvoudigd zijn, de gebruiksvriendelijkheid verbeterd en zou de Android Market zijn toegevoegd. Youtube is nog prominenter in beeld gekomen in Google TV, wat vast te maken heeft met de komst van de nieuwe kanalen.

De eerste kanalen met deze voorgeprogrammeerde content zullen in de aankomende maanden beschikbaar komen maar het overgrote deel zal pas in 2012 verschijnen. Livestrong, Machinima, The Red Bull Channel, Sourcefed en The Comedy Shaq Network zijn slechts een kleine greep uit de kanalen die beschikbaar komen. Daarnaast zullen beroemdheden als Jay-Z, Ashton Kutcher, Madonna en Tony Hawk ook een eigen kanaal krijgen. Als laatste zullen er ook verschillende mediabedrijven een kanaal gaan vullen.

In Nederland zou RTL van plan zijn om meer uitzendingen op Youtube te gaan zetten, of het bedrijf ook een eigen kanaal krijgt is onduidelijk maar klinkt niet ondenkbaar.