2min

Volgens de meestal goed geïnformeerde zakenkrant de Wall Street Journal is Google momenteel druk bezig met een grote herziening van Youtube. Waarbij de belangrijkste wijziging is het opzetten van zogenaamde premium channels. Met deze premium channels wil Google de concurrentie aan gaan met bestaande televisie partijen en kabelmaatschappijen.

Google zou alles bij elkaar zo’n 20 premium channels willen opzetten, op deze channels moet enkele uren aan professionele videocontent per week komen, welke speciaal voor die channels is gemaakt.

De website van Youtube zal worden aangepast om meer aandacht te schenken aan deze premium channels en om de bezoeker langer om de website te houden. Op deze manier kan Google adverteerders weer overhalen om meer geld te besteden op Youtube. De WSJ heeft deze informatie verkregen uit meerdere bronnen en enkele daarvan geven aan dat video’s van gebruikers mogelijk worden gebruikt om de overige tijd op die premium kanalen op te vullen.

Volgens de bronnen zou Google van plan zijn om 100 miljoen dollar te investeren in goedkope maar professioneel geproduceerde video’s voor het web om de kanalen te gaan vullen. Youtube wilde op dit moment niet reageren op de geruchten, het enige wat het kwijt wilde is dat Youtube in 2010 enorm is gegroeid en ze enthousiast naar de toekomst kijken.

Youtube zou momenteel in gesprek zijn met allerlei partijen in Hollywood die in staat zijn om video te maken voor deze channels. Youtube zou hierbij alleen in gesprek zijn met productiemaatschappijen en regisseurs en niet zozeer met acteurs. Er wordt dus duidelijk de keuze gemaakt om video te laten maken in plaats van al gemaakte series en films te licenseren zoals de meeste televisie stations dat doen.