Toen de PlayStation 3 in 2006 op de markt verscheen, kende de console van Sony een behoorlijke prijs. Deze heeft waarschijnlijk veel consumenten afgeschrikt, maar Sony heeft aangegeven dat het geen spijt heeft van de keuze voor een hoge prijs. Dit maakte het bedrijf bekend bij monde van John Koller, hoofd van hardware marketing bij Sony.

John Koller werd in een interview aan de tand gesteld over de prestaties van de console op de markt. De derde generatie van de PlayStation doet het qua verkochte aantallen beduidend minder dan zijn voorgangers, welke steevast de beste verkoopcijfers van hun generatie behaalden. De PlayStation 3 is momenteel echter verre van de best verkochte console en concurreert met Microsoft’s Xbox 360 voor de tweede plaats. Volgens statistieken van VGChartz zijn er zo’n 65 miljoen PlayStation 3-consoles verkocht. Van de Xbox 360 en Nintendo Wii zijn er respectievelijk 67 miljoen en 96 miljoen stuks over de toonbank gegaan.

Volgens Koller is de notering aan verschillende oorzaken te wijten. Een van deze oorzaken is de behoorlijk stevige prijs die de console kende toen deze op de markt verscheen. Echter kent Sony volgens Koller hier geen spijt om. Sony zou overtuigd zijn van het kunnen van de PlayStation 3 en zette daarom hoog in, zoals het voorheen ook al deed bij de introductie van eerdere PlayStation-consoles.