Reed Hastings, CEO van Netflix, is ’s nachts niet bezig om de laatste aflevering van Sons of Anarchy te kijken, dit laat hij aan de gebruikers van zijn dienst over. Zelf kijkt hij graag naar de groei van het aantal gebruikers en hoe hij ze tevreden kan houden zonder te hoge uitgave te hebben aan content. Dit ging in 2012 zo goed, dat Netflix vriend en vijand verraste met de fiscale cijfers van het vierde kwartaal.

Netflix had een winstwaarschuwing afgegeven vanwege het feit dat het bedrijf nieuwe internationale markten ging aanspreken. Dit zou gepaard gaan met de nodige onkosten, analisten hadden de schade op 8 miljoen dollar in het rood geschat. Dit pakte anders uit, het bedrijf noteerde namelijk een nettowinst van 8 miljoen dollar met een omzet van 945 miljoen dollar.

Het gebruikersaantal in de Verenigde Staten steeg naar 27,15 miljoen, buiten de VS kwam het aantal gebruikers op 6,12 miljoen. Voor Hastings is dit letterlijk een pak van het hart, hij geeft namelijk aan dat Netflix momenteel voor haar gebruikers nog steeds op "proefverlof" is. Dit komt door een debacle dat stamt uit 2011, toen Netflix besloot om voor elke DVD een vergoeding te vragen. Dit werd door de gebruikers genadeloos afgestraft. Miljoenen gebruikers zegden toen per direct hun abonnement op. Het aantal DVD-abonnees kwam aan het eind van het vierde kwartaal op 8,22 miljoen uit, dit is echter nog steeds een kleine daling van kwartaal op kwartaal. Wel lijkt Netflix het lek nu boven te hebben.

Toch zal Netflix op de hoede moeten zijn, Amazon Prime blijkt een waardige concurrent te zijn. Ook Hulu Plus zag haar gebruikers het afgelopen jaar verdubbelen en HBO zit er ook aan te denken om zich wat serieuzer op te stellen naar deze markt. Hastings wijst er echter op dat geen van deze diensten Netflix ook maar enigszins kunnen vervangen vanwege de enorme hoeveelheid content die het biedt. Van de top 100 televisieseries en top 100 van films die Netflix ter beschikking stelt, heeft nummer twee Amazon met Prime minder dan de helft in het aanbod.