De topman van Lenovo, Yang Yuanqing, is erg enthousiast over de kwartaalcijfers van Motorola Mobile. Google maakte gisteren zijn kwartaalcijfers bekend en daaruit bleek dat Motorola weliswaar 68 miljoen euro verlies had geleden, maar het verlies was aanzienlijk kleiner dan de 198 miljoen euro een kwartaal eerder. Het laat zien dat Motorola groeit op de smartphone-markt.

De cijfers van Motorola Mobility zijn zoals Yuanqing terecht opmerkt helemaal zo slecht nog niet. Het verlies is afgenomen van 198 miljoen naar 68 miljoen, terwijl het aantal toestellen niet is gegroeid. De Motorola Moto G en Moto E doen het erg goed in de markt omdat het toestellen zijn met goede specificaties tegen een lage prijs. Daarnaast heeft Google in Europa geen marketingcampagnes gevoerd om de Motorola smartphones aan de man te brengen. Deze zomer wordt er een nieuw vlaggenschip verwacht, de Moto X+1 en de eerste wearable van Motorola, de Moto 360, een smartwatch met een rond scherm.

Motorola lijkt dus nog steeds te groeien op veel markten en dat is goed nieuws voor Lenovo. Het bedrijf lijkt niet te kunnen wachten om met Motorola aan het werk te gaan.

Lenovo heeft al overeenstemming bereikt met Google om Motorola Mobility over te nemen voor 2,9 miljard dollar maar het wachten is op goedkeuring van de toezichthouders. Zodra deze goedkeuring er is zal Motorola een dochteronderneming worden van Lenovo en zal het bedrijf ongetwijfeld nog harder gaan groeien. Lenovo heeft al aangegeven dat het Motorola binnen een jaar terug wil brengen naar het podium waar het ooit stond. Dat is echter alleen mogelijk als Lenovo het assortiment van Motorola in korte tijd flink laat uitbreiden met goede smartphones tegen scherpe prijzen in combinatie met grote marketingcampagnes. Of het bedrijf daar ook toe bereidt is blijft onduidelijk. Lenovo laat verder weinig los over de plannen die het heeft met Motorola.