Samsung hanteert sinds 2009 de huidige strategie met als doel om tussen 2009 en 2020 de omzet te verviervoudigen en marktleider te worden op verschillende fronten. Samsung moest wereldwijd het grootste technologiemerk worden. De strategie is afkomstig van de 73-jarige Lee Kun-Hee, voorzitter van Samsung, maar nu hij met gezondheidsklachten naar de achtergrond verdwijnt zijn er veranderingen op komst.

Samsung was lange tijd goed op weg en groeide explosief of het echter haalbaar is om binnen vijf jaar het grootste technologiemerk te worden is echter twijfelachtig. Deze positie is nu in handen van Apple en dat bedrijf kent nog steeds weinig tegenslagen. Samsung heeft het afgelopen jaar wel een moeilijk jaar gehad en daardoor werden al de nodige veranderingen doorgevoerd.

Of de doelstelling om in 2020 de omzet te verviervoudigen naar 400 miljard dollar nog haalbaar is zal eind deze maand duidelijk worden, dan presenteert Samsung zijn definitieve jaarcijfers over 2014. De omzet komt waarschijnlijk uit op zo’n 190 miljard dollar. De kans is echter groot dat deze presentatie wordt aangegrepen om meteen een strategiewijziging aan te kondigen.

Lee Kun-Hee heeft het afgelopen jaar een hartaanval gehad waardoor hij een beetje naar de achtergrond is verschoven. Zijn zoon, de 46 jarige Lee Jae-Yong, heeft inmiddels veel van de taken van zijn vader overgenomen en hij heeft een andere visie. Tijdens zijn studie heeft hij zich enorm verdiept in Sony en Japan, Sony anticipeerde niet goed op de opkomende concurrentie vanuit Zuid-Korea van LG en Samsung en dat kostte het bedrijf uiteindelijk een hoop geld. Die fout wil Lee Jae-Yong niet maken nu Samsung mogelijk in een soortgelijke situatie zit met verschillende Chinese bedrijven zoals Huawei en Lenovo.

De voorkeur van Lee Jae-Yong zou uitgaan naar meer samenwerking met innovatieve bedrijven en eventuele overnames om Samsung’s positie te verstevigen in bepaalde markten. Tot op heden zijn er voornamelijk grote wijzigingen doorgevoerd bij Samsung Mobile, daar werd de strategie radicaal omgegooid omdat de winst uit deze divisie het afgelopen jaar met 42 procent onderuit ging. Er werd besloten om het nieuwe vlaggenschip, de Samsung Galaxy S6 (review), te voorzien van meer hoogwaardige materialen en het plastic moest plaatsmaken voor metaal en glas. Tot op heden lijkt dat een hele goede zet te zijn geweest.

Ook heeft Samsung meer geïnvesteerd in fabrieken in Vietnam omdat de productie daar goedkoper is dan in China en Zuid-Korea. Wel is Samsung gestart met de bouw van een gigantische chipfabriek in Zuid-Korea om de komende jaren dominant te kunnen blijven op de chipmarkt.