1 min

Tags in dit artikel

,

IBM onderzocht de invloed van Covid-19 op consumentengedrag. Wereldwijde lockdowns en digitalisering blijken onvoldoende om de traditionele winkel van het straatbeeld weg te vegen. Bijna driekwart van de ondervraagden winkelt voornamelijk fysiek.

Digitale systemen in fysieke winkels worden belangrijker. Meer dan de helft van de consumenten zegt self-checkouts in de toekomst te willen blijven gebruiken. Hetzelfde geldt voor het fysieke afhalen van online bestellingen.

De cijfers van IBM komen overeen met onderzoek van Zebra Technologies uit november 2021. Daaruit bleek dat 59 procent van Europese consumenten van plan is om vaker fysiek te winkelen naarmate de pandemie afneemt. Volgens Zebra steeg het gebruik van self-checkoutsystemen met zeven procent in twee jaar tijd.

De fysieke winkel wordt niet vervangen, maar verandert. Automatiseringsslagen als self-checkoutsystemen zijn niet alleen voordelig voor organisaties, maar geliefd onder klanten. Het toekomstbeeld is gunstig voor robotisering.

Duurzaamheid

Naast de digitalisering van fysieke winkels neemt het belang van duurzaamheid toe. 44 procent van de ondervraagden kiest merken en producten op basis van normen en waarden rondom duurzaamheid. 50 procent vindt het geen punt om meer te betalen voor een duurzaam product. Meer dan de helft zegt bereid te zijn hun aankoopgedrag aan te passen om de ecologische voetafdruk te verminderen.

Tegelijkertijd geeft slechts 31 procent van de consumenten aan dat hun recente aankopen uit duurzame producten bestaan. Volgens IBM geven organisaties onvoldoende informatie aan consumenten tijdens het aankoopproces. Meer duurzaamheidsinformatie over producten zou de kloof kunnen dichten.