2min

De Europese Commissie heeft iMessage, Bing, Edge en Microsoft Advertising uitgesloten van de Digital Markets Act (DMA). De regels blijven wel gelden voor de eerder aangeduidde diensten van Apple en Microsoft.

Onder de producten die onderhevig zijn aan de DMA worden iMessage, Bing, Edge en Microsoft Advertising niet opgenomen. Apple en Microsoft, de techbedrijven achter de producten, gingen eerder al in gesprek met Europese regulatoren om te beargumenteren waarom deze producten niet het onderwerp van de DMA moesten vormen. Deze argumenten zegt de Europese Commissie mee te hebben genomen in het uiteindelijke besluit.

DMA: inhoud en definitie gatekeeper

Met de DMA focust de EU op de macht van Big Tech. De regels omvatten verschillende zaken, waaronder de verplichting om interoperabel te zijn en meer oog te hebben voor privacy van gebruikers.

Slechts specifieke bedrijven en diensten dienen dus te voldoen aan de wetgeving. Deze bedrijven duidt de EU aan met de term ‘gatekeeper’. Om een gatekeeper te zijn moet een organisatie aan de volgende voorwaarden voldoen. Allereerst is een gatekeeper in minstens drie lidstaten actief met een jaarlijkse omzet van 7,5 miljard euro of een marktaandeel van 75 miljard euro. Daarnaast heeft een gatekeeper 45 miljoen gebruikers per maand of 10.000 zakelijke Europese gebruikers per jaar. Tot slot moet een gatekeeper drie jaar lang aan beide voorwaarden voldoen.

Lees ook: Google-moeder, Amazon, Apple, Meta en Microsoft vormen ‘gatekeepers’

iMessage niet interoperabel

Voor iMessage zou het geringe gebruik onder zakelijke gebruikers de reden zijn om niet te worden opgenomen in de wetgeving. Dat houdt in dat Apple niet de verplichting krijgt het berichtensysteem open te gooien voor andere berichtendiensten. Google, Vodafone en Orange zullen de uiteindelijke beslissing van de Europese Commissie niet graag horen. Zij drongen er eerder al op aan om de DMA van toepassing te laten zijn op iMessage. Voornamelijk omwille van de voorinstallatie op Apple-producten.

Een besluit van de Commissie over de DMA is trouwens nooit definitief. De marktsituatie verandert voortdurend en dat wordt op de voet opgevolgd door de Europese Commissie. Een onderzoek naar iPadOS loopt overigens nog.

Tip: In de podcast van 18 september 2023 gingen we dieper in op de Europese wetgevingen de Digital Services Act (DSA) en de Digital Markets Act (DMA). We bespraken wat de voornaamste verschillen zijn en welk profijt de gebruiker uit de wetgevingen haalt.