Een poging van een Australisch bedrijf om haar inkomsten te doen stijgen, is haar zuur opgebroken. Het gebruikte namelijk door de wet verboden spamtechnieken om mensen naar hun advertenties te lokken.

Het bedrijf belde naar andere bedrijven of particuliere bellers en hing meteen terug op, waardoor de slachtoffers op hun telefoondisplay de melding van een gemiste oproep te zien kregen. Als men dan terugbelde, werd men bedolven onder de reclameboodschappen.

De Australische ‘Communications and Media Authority’ (ACMA) oordeelde dat de reclame illegaal was, en wel om drie redenen. Allereerst identificeerde het bedrijf zich niet als afzender van de spam, bovendien was de reclame ongevraagd en als laatste argument haalde de ACMA aan dat er geen mogelijkheid was om uit te schrijven. Elk van de drie redenen was in strijd met de spamwetgeving.

Het bedrijf, dat overigens DC Marketing heet, werd veroordeeld tot een boete van 90.000 euro, de hoogste boete ooit uitgedeeld aan spammers in Australië. Een twijfelachtige eer.