2min

Tags in dit artikel

,

Nooit is er duidelijkheid geweest omtrent de omvang van fraude met internetbankieren. Voor het eerst spreekt bankenclub NVB zich uit over de hoeveelheid fraude met digitaal bankieren. En volgens hun valt het allemaal wel mee.

"Het gaat om minder dan tien gevallen tot nu toe. De totale omvang bedraagt een paar duizend euro." Dat valt inderdaad nog wel mee. Zeker als je ziet hoeveel problemen een bank als de Postbank heeft gehad met phishingmails. Ook de toegenomen veiligheid bij overboeken doet niet vermoeden dat er grote problemen zijn.

De gepubliceerde cijfers zijn dan ook ter preventie volgens de NVB. Toch speelt de vraag of banken de situatie niet minder erg voordoen dan ze in werkelijkheid zijn, om hun klanten niet bang te maken. Onzekerheid van consumenten wat betreft internetbankieren is iets wat banken niet bepaald kunnen gebruiken.

Internetbankieren is een grote kostenbesparing voor banken. Zo hoeven medewerkers van banken niet alle overboekingsdata meer te verwerken.

Waar Frank Engelsman, privé-detective fraudeopsporing, ervaring mee heeft is het bagatelliseren van cijfers als het gaat om pinpasfraude. "De banken spraken over vorig jaar van twaalf gevallen met totaal 15 miljoen euro schade. Ze bedoelen dan het aantal aangiftes, en die betreffen schade door skimmen op meerdere plekken en tijden over een langere periode. Om meer precies te zijn: één aangifte tegen één groep skimmers die door het hele land hebben geskimd", aldus Engelsman.

Toch is Engelsman er niet zeker van dat phishing-aanvallen geen probleem vormen voor gebruikers van internetbankieren: “Uitsluiten dat het risico van internetbankieren toch wat groter is dan men wil toegeven, kan ik niet. Het is inderdaad opvallend dat je zo veel waarschuwingen leest over phishingpogingen, met ABN Amro en Postbank nepsites in Rusland, dat je je moeilijk kunt voorstellen dat het steeds mislukt."