1 min

KPN heeft de applicatie MijnKPN tijdelijk offline gehaald nadat bleek dat deze te kampen had met de nodige privacyproblemen. De applicatie biedt een gebruiker inzicht in zijn of haar telefoon-, sms-en datagebruik. Verschillende klanten kregen echter gegevens van een andere klant op hun scherm te zien.

Uit meldingen van gebruikers bleek dat de gegevens van andere mensen te bezichtigen zijn via de MijnKPN app. Volgens een woordvoerder van KPN zouden twee gebruikers de gegevens van andere mensen hebben kunnen bekijken. Het zou hierbij gaan om informatie als namen en telefoonnummers.

Vooralsnog zijn er slechts twee gevallen bekend. De applicatie is wel door zo’n 10.000 mensen gedownload. KPN heeft de applicatie inmiddels offline gehaald om verdere inbreuk op privacy te voorkomen. KPN gaat de problemen nu oplossen en daarna zal de app weer beschikbaar komen.

Het is zeer verstandig van KPN om de app meteen offline te halen. Kwaadwillenden zouden namelijk misbruik van de bug in de applicatie kunnen maken en zo klantgegevens buit kunnen maken. Volgens een woordvoerder van KPN konden er geen facturen worden bekeken. Gebruikers van de MijnKPN applicatie zijn voorlopig op de website van KPN aangewezen totdat de app weer beschikbaar komt.