Ziggo heeft de afgelopen twee dagen last gehad van een storing waardoor veel klanten geen gebruik konden maken van het internet. De storing werd veroorzaakt door een DDOS-aanval van Anonymous. De hackersgroep heeft het op Ziggo voorzien omdat de provider zijn beveiliging niet op orde zou hebben en eisen daarom een prijsverlaging van 25 procent.
Ziggo is al twee dagen het slachtoffer van een DDOS-aanval, waardoor veel klanten niet kunnen internetten. Ziggo heeft aangegeven dat het aanpassingen aan het doorvoeren is in het netwerk om de DDOS-aanvallen beter te kunnen pareren. Bij een DDOS-aanval (denial of service), wordt er een enorme hoeveelheid verkeer naar een server gestuurd die vervolgens bezwijkt onder de grote hoeveelheid aanvragen. Anonymous richt zich met de DDOS-aanvallen op de DNS-servers van Ziggo, deze servers vertalen domeinnamen naar ip-nummers zodat er verbinding gelegd kan worden met een server. Zonder een werkende DNS-server is het onmogelijk om met een domeinnaam te verbinden.
Anonymous valt Ziggo aan omdat volgens hen de beveiliging bij Ziggo niet op orde is en het bedrijf teveel geld vraagt voor zijn diensten. Anonymous eist een prijsverlaging van 25 procent. De kans dat Ziggo daar gehoor aan gaat geven lijkt nihil te zijn.
Ziggo krijgt de komende dagen waarschijnlijk nog meer DDOS-aanvallen voor zijn kiezen, klanten die dat niet willen afwachten kunnen ervoor kiezen om in hun router de DNS-servers aan te passen, waardoor ze niet langer afhankelijk zijn van Ziggo. Een goed alternatief zijn de DNS-servers van Google, deze zijn te vinden op 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Deze kunnen gratis gebruikt worden en kunnen eenvoudig in de router of computer worden ingesteld.
Wat voor aanpassingen Ziggo doet aan het netwerk om de DDOS-aanvallen te pareren is onduidelijk, maar van een bedrijf als Ziggo mag verwacht worden dat ze in staat zijn een dergelijke DDOS-aanval af te slaan.