1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Sociaal netwerk Facebook gaat een belangrijke functie van concurrent Twitter overnemen: Hashtags. Door de introductie van hashtags wil Facebook zich meer profileren als een algemeen communicatiemiddel, niet alleen voor gesprekken met bekende contacten.

Twitter-gebruikers zullen ongetwijfeld bekend zijn met het gebruik van hashtags. Door een hekje voor een woord of afkorting te plaatsen wordt dit stukje tekst omgetoverd tot een hashtag. Daarmee wordt je tweet makkelijker vindbaar voor anderen en bovendien verbonden aan tweets die dezelfde hashtag gebruiken en zodoende waarschijnlijk hetzelfde onderwerp betreffen. Facebook geeft ook ruiterlijk toe dat het zich heeft laten inspireren door concurrerende diensten als Twitter, maar ook Pinterest, Instagram en Tumblr.

In een blogbericht maakte Facebook bekend dat de mogelijkheid geïntroduceerd wordt om berichten van een tag te voorzien. "Vooralsnog was er geen eenvoudige methode om in te zien waar de massa het over heeft," meldt Facebook’s Greg Lindley in de blogpost. Net als op Twitter is het een kwestie van het gebruiken van het ‘#’-teken om een tag aan een statusupdate toe te voegen.

Een klik op zo’n hashtag op Facebook resulteert in een overzicht van gelijksoortige updates van andere gebruikers, ook kan op tags gezocht worden. Wel zal het overzicht logischerwijs beperkt blijven tot openbare updates en berichten van contacten. Ook belooft Facebook onder andere de introductie van een overzicht van populaire tags.

De ondersteuning voor hashtags wordt op dit moment uitgerold en is voor sommige gebruikers reeds bruikbaar.