2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Een bod van 3 miljard dollar dat Facebook deed op het bedrijf Snapchat is volgens geruchten afgeslagen. Hiermee speelt Snapchat-oprichter Evan Spiegel een gevaarlijk spelletje, want de toekomst van Snapchat is allesbehalve zeker.

Facebook heeft naar verluidt een bod van 3 miljard dollar gedaan op Snapchat. Dit is drie keer zoveel als Facebook toentertijd heeft betaald voor Instagram. Toch besloot Snapchat-oprichter Evan Spiegel volgens geruchten dit aanbod af te slaan.

Met Snapchat is het mogelijk om een foto of video te delen met andere gebruikers, die deze vervolgens in totaal maar 1 tot 10 seconden kunnen bekijken. Voordat de foto’s of video’s verzonden worden is het mogelijk om tekst en tekeningen toe te voegen.

De dienst is vooral populair onder jongeren die graag rare of spannende foto’s of video’s naar andere mensen willen sturen die vervolgens niet meer gedeeld kunnen worden door de ontvanger.

Hoewel Snapchat momenteel erg succesvol is -er worden 350 miljoen berichten per dag verstuurd- heeft het bedrijf geen vorm van inkomsten. Bedrijven die een bod doen op Snapchat doen dit dus niet om de bron van inkomsten over te nemen, maar om de dienst en de gebruikers over te kunnen nemen.

Belangrijkste reden voor Facebook om zoveel te bieden voor Snapchat lijkt dan ook de doelgroep te zijn. Snapchat spreekt voornamelijk jongeren aan, een doelgroep die Facebook steeds meer aan het verliezen is. Door de dienst over te nemen kan deze doelgroep mogelijk weer meer aangesproken worden.

Volgens een analist van Gartner is er een duidelijke reden voor Spiegel om het aanbod af te slaan. Op dit moment kan de oprichter van Snapchat zonder al te veel risico afwachten of er nog hogere boden komen op de dienst. Zolang de dienst populair blijft is het mogelijk dat andere bedrijven ook interesse tonen in de dienst en misschien zelfs bereid zijn meer te bieden. Hoelang Spiegel de dienst zelf nog kan onderhouden zonder inkomsten is echter onduidelijk.