Facebook voert momenteel een test uit onder Amerikaanse gebruikers waarbij er onder een advertentie een "Koop"-knop staat. Als gebruikers op deze knop drukken kunnen ze direct een product kopen zonder het sociale netwerk te verlaten. Het volledige aankoop en betaalproces wordt door Facebook afgehandeld.

Facebook biedt winkeliers in de Verenigde Staten de mogelijkheid aan om hun producten via het sociale netwerk te verkopen. De dienst is vooralsnog gratis, maar dat zal in de toekomst als Facebook tevreden is over de nieuwe functie, waarschijnlijk wel gaan veranderen. Facebook biedt de mogelijkheid om onder een advertentie een "Koop"-knop te tonen. Als de gebruiker daarop klikt kan het product direct worden aangeschaft zonder het sociale netwerk te verlaten. Het complete bestelproces inclusief het afrekenen wordt door Facebook gedaan. Facebook schiet vervolgens de bestelling door naar de winkelier en betaald de winkelier ook uit.

Hoewel het hier om een redelijk simpele toevoeging lijkt te gaan zijn de mogelijkheden die het voor Facebook biedt enorm. Hiermee verandert Facebook namelijk van een sociaal netwerk ook ineens in een sociaal winkelplatform, dat biedt ook weer nieuwe mogelijkheden. Als Facebook weet wat je hebt gekocht, weten ze ook wat je ongetwijfeld ook leuk vind of wat handig is om daarbij aan te schaffen.

Tot op heden wordt de "Koop"-knop alleen in de Verenigde Staten aangeboden. Of Facebook ook plannen heeft de knop in andere landen beschikbaar te maken is nog onduidelijk.