2min

Uit onderzoek van Klacht.nl blijkt dat Nederlanders het vaakst klagen over aanbieders van mobiele telefonie. Vodafone weet in deze sector de minste klachten succesvol af te handelen. Ook Samsung en Ziggo staan er als bedrijven uit de technologiesector slecht op.

Er zijn dit jaar bijna 100.000 klachten verzameld op de website Klacht.nl verzameld. Daarvan ging een dikke vier procent over aanbieders van mobiele telefonie. Vodafone spande in deze sector de kroon en heeft al meer dan 1300 klachten op de naam staan. Tele2, KPN en Telfort volgen met 454, 451 en 393 klachten.

Vodafone heeft de twijfelachtige eer om de meeste klachten op de naam te hebben, maar weet ook het minst vaak een probleem op te lossen. Volgens Klacht.nl loste Vodafone in slechts 4 procent van de gevallen een probleem op. Wij vragen ons wel af hoe dit percentage precies gemeten is, maar gemiddeld wordt een oplossing gevonden voor ongeveer een derde van de klachten die via de website gemeld worden.

In een reactie tegenover Techzine laat Vodafone weten dat het sinds 1 april niet langer samenwerkt met Klacht.nl. Het bedrijf lost klachten graag via eigen kanalen zoals Facebook, Twitter, het eigen forum of een elektronisch formulier op. Klanten kunnen bovendien ook telefonisch contact met Vodafone opnemen of een winkel bezoeken.

Andere technologiebedrijven die zich slecht manifesteren in het rapport van Klacht.nl zijn Samsung en Ziggo. Het oplospercentage van deze bedrijven zou op respectievelijk 16 en 0 procent zijn vastgesteld. Verderop in de lijst vinden we ook nog Media Markt, ProAssist, Apple, EA Games en Facebook terug, allen met een oplospercentage van 0 procent. Deze bedrijven staan lager vermeld omdat er minder klachten zijn ontvangen.

Klacht.nl geeft ook aandacht aan bedrijven die juist wel goed presteren en dus veel klachten weten op te lossen. In de top vinden we bedrijven als Youfone, Caiway, NS, Philips, Oxxio/Nuon/Essent, Bol.com en BCC terug.

Update (15:02): Reactie van Vodafone toegevoegd.