Abonneer je gratis op Techzine!

Softwaregigant Microsoft gaat z’n MSN-onderdeel opsplitsen in twee bedrijven. Eén ervan gaat zich volledig richten op de online communicatie, terwijl de andere tak het informatieportaal verder gaat uitbouwen. De groei wordt met name gezocht op terreinen als zoektechnologie en muziekdiensten. MSN, dat het afgelopen kwartaal voor het eerst winstgevend was, is gestart in 1995 als het antwoord van Microsoft op Yahoo en America Online. Investeren in een internetportaal leek toen opportuun in verband met de enorme verwachtingen die men had van het toen nog nieuwe medium.

Intussen (en vele miljoeneninvesteringen) later is MSN een mix van messaging-software, een webportaal, de Hotmail-dienst en inbeldiensten. Bovendien hebben hoge functionarissen bij Microsoft bepaald dat de zoekfunctionaliteit verbeterd moet worden om de concurrentie aan te gaan met Google. De huidige structuur van MSN maakt een blijvende winstgevendheid volgens de Microsoft-bazen moeilijk. MSN zal daarom worden opgesplist in de onderdelen ‘communicatie’ en ‘informatie’.